در اغلب خودروها ترمز دیسکی در چرخ های جلو و ترمز کفشکی در چرخ های عقب نصب می‌شود.

لنت ترمز دیسکی:

در این سیستم، فشار روغن باعث می شود تا پیستون متصل به کالیپر، لنت های ترمز را از دو طرف به دیسک چرخ فشار دهد. در اثر اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک، سرعت چرخش چرخ کاهش می یابد تا نهایتا چرخ از حرکت بازایستد.

 

لنت ترمز کفشکی:

در این لنت ترمزها چون سطح تماس لنت ترمز با دیسک بیشتر است ، نیروی اصطحکاک بیشتری هم تولید می شود. از آنجا که ترمزهای کاسه ای قویتر از ترمزهای دیسکی هستند، ترمزهای کاسه ای بیشتر در چرخهای عقب تعبیه می شوند تا به نگام ترمزهای شدید از کله کردن ماشین جلوگیری شود.

در این سیستم، لنت‌ ترمزها روی کفشک‌هایی درداخل چرخ متصل شده اند. با فشار روغن، پیستون های داخل سیلندر به طرفین حرکت می‌کنند و لنت‌ها را از دو طرف به کاسه چرخ فشار می دهند. اصطکاک بوجود آمده، باعث توقف چرخش چرخ می‌شود. لازم به ذکر است اگر شما به مقدار کمی بر روی پدال ترمز فشار آورید به اصطلاح نیش ترمز بگیرید روغن ترمز فقط به سمت ترمز های عقب می‌روند لذا ترمز های جلو درگیر نمی‌شوند ولی به محض افزایش فشار پدال ترمز روغن به سمت ترمز های جلو می‌رود تا خودرو متوقف گردد.


مشخصات

آخرین جستجو ها