برای اینکه متوجه خرابی ترمز ABS شویم ابتدا بهتر است با این موضوع شروع کنیم که وظیفهی ترمز ABS چیست؟ یا شاید بهتر است بگوییم ترمز ABS چه فرقی با ترمز ABS معمولی دارد؟
امکان دارد شما نیز از آن خانوادههای ایرانی بوده باشید که خودروی خانگیتان پیکان بوده. زمانی را به یاد بیاورید که برای گرفتن ترمز ABS باید از چند متر دورتر مکانی را که قرار بود ترمز بگیریم را پیشبینی میکردیم و سپس ترمز میگرفتیم. که در این بین گاهی مجبور به ترمز ناگهانی نیز میشدیم که در آن صورت تمام سرنشینان خودرو با گرفتن دستگیرههای در خودشان را از پرت شدن به بیرون ایمن میکردند.
در سیستمهای قدیمی ترمز، راننده برای گرفتن ترمز باید پدال را فشار میداد و بعضی مواقع ترمز قفل میکرد که مجبور بود ترمز را رها کرده و دوباره ترمز بگیرد.
ترمز ABS این توانایی را دارد که به شما رانندگی ایمن را هدیه کند زیرا این ترمز از قفل شدن در هنگام ترمزهای شدید مصون است. و زمانی که قصد دارید ترمز ABS بگیرید فقط کافی است پای خود را روی پدال فشار دهید ترمز ABS هوشمندانه در مواقعی که ترمزهای عادی قفل میکنند، از قفل شدن ترمز جلوگیری میکند.
امروزه اتومبیلها طوری طراحی میشوند که میتوان هم از ترمز معمولی و هم از ترمز ABS بهره برد و تنها کاری که برای تغییر بین ترمزها باید انجام داد فشار دادن دکمهای است که عمدتا بر روی داشبورد وجود دارد و رنگ آن زرد است.
در ترمز ABS نیرو به رینگ ABS انتقال پیدا میکند و سبب توقف خودرو میشود.
در صفحه مقابل راننده که سرعت را بر روی آن میتوان دید. چراغی وجود دارد که مربوط به سیستم ترمز ABS است و در صورت روشن شدن چراغ، خرابی ترمز ABS رخ داده است، ولی ترمز درست کار میکند.
پیامهایی که به هنگام روشن شدن چراغ ترمز ABS میتوان دریافت کرد به دلیل نارساییهای الکترونیکی است، پس میتوان علت خرابی ترمز ABS را در سنسورها جست و جو کرد یا در برخی مواقع اگر سنسورها درست بودند ممکن است مشکل از میزان روغن موتور باشد که کم شده است.
اگر فقط چراغ روشن شده باشد و هیچ هشدار و آلارم دیگری وجود نداشته باشد، میتوان از درست کار کردن ترمز معمولی اطمینان داشت و به درست کار کردن ترمز ABS شک کرد.
زمانی که چراغ ترمز ABS روشن میشود، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و فقط در داخل شهر رانندگی کرد، به محض این که به یک تعمیرگاه رسیدید، خودرو خود را به دست تعمیرکار بدهید تا ظرف مدت زمان کوتاهی سیستم ترمز ABS را درست کند. تعمیرگاه باید اجزا تشکیل دهنده ترمز ABS را به خوبی بشناسد تا بتواند علت خرابی ترمز ABS را تشخیص داده و در زمان کوتاهی خرابی ترمز ABS را بر طرف کند.
اگر در کنار چراغ ترمز ABS، چراغ دیگری نیز روشن شده باشد باید نگران شد. زیرا نشان دهنده این است که ترمز به کلی مشکل پیدا کرده و یا اینکه با چند حالت رو به رو شوید.
سیستم هیدرولیک خودرو را چک کنید، شاید مشکل پیدا کرده باشد.
ممکن است سطح روغن ترمز ABS مشکل پیدا کرده باشد و پایین باشد اگر روغن ترمز ABS مشکل پیدا کرده باشد در مواقع گرفتن ترمز ABS با مشکل مواجه میشویم.
ممکن است به دلیل کاهش فشار روغن و مشکل در پمپها مشکل برای ترمز ABS به وجود آمده باشد.
اگر خودروی شما در این سه حالت قرار گرفته باشد حتی رانندگی در کوتاه مدت نیز درست نیست و بهتر است خودرو را سریعا به تعمیرگاه برده و حتی برای مسافتهای کوتاه نیز از خودرو استفاده نکنید و با یک یدککش خودرو را تا تعمیرگاه ببرید.
زیرا اگر با آن در سطح شهر رانندگی کنید، ممکن است با عابر پیادهای مواجه شوید و زمانی که نیاز به گرفتن ترمز ABS دارید ترمز ABS کار نکند و جان خود و بقیه به خطر بیفتد.
یا اینکه ممکن است قبل از حرکت ترمز ABS خود را چک کنید و متوجه شوید مشکلی ندارد اما در اثر فشار زیاد امکان نشتی روغن موتور به داخل موتور وجود دارد که در این مواقع روغن موتور کم شده و به تدریج فشار آن به صفر کاهش مییابد و به یک باره در مسیر متوجه شوید که ترمز ABS شما کار نمیکند که در این حالت امکان دارد شوکه شده و نتوانید به درستی تصمیم بگیرید و ریسک خطر را بیشتر کنید. به نظر میرسد با این هشدارها متوجه شرایط حساس شده باشید و خودرو را با یدککش نزد اولین تعمیرگاه برده و آن را تعمیر کنید.
این علایم و حالتها در داخل موتور اتفاق میافتد، اما ممکن است در خارج موتور مشکلاتی برای ترمز ABS گرفتن وجود داشته باشد که گفتنش خالی از لطف نبوده و از بروز بسیاری از خطرات جلوگیری میکند.
حالت اول خورده شدن لنت ترمزاست. زیرا با گذشت زمان و گرفتن ترمز ABS متوالی سبب شده تا فرسایش در سطح ترمز ABS اتفاق بیفتد و رفته رفته از ضخامت لنت کم شده و عمل ترمزگیری را با مشکل مواجه کند.
در حالت دوم صدایی ناهنجار همانند جیغ با گرفتن ترمز ABS شنیده میشود که این در بیشتر خودروها زمانی اتفاق میافتد که نشانگر سایش خبر از رسیدن زمان عوض کردن لنت میدهد.
اگر به این صدا توجه نکنید ممکن است بیشتر و گوش خراشتر شود که این نشانه تمام شدن لنت و ساییده شدن دیسک است که میتوانیم این نوید را به شما بدهیم که به دلیل بی توجهی به لنت و عدم عوض کردن آن متحمل هزینه بیشتری شدهاید، هزینه هایی مانند تراشکاری دیسک یا حتی تعویض آن.
حالت سوم زمانی است که به هنگام ترمز ABS گیری ماشین شروع به لرزش میکند. البته این حالت در ترمز ABSهای ناگهانی در خودروهایی که به سیستم ترمز ABS مجهز هستند امری معمولی است، اما اگر در حالت عادی، ترمز ABS گرفتید و متوجه لرزش شدید بهتر است، خودرو را در محلی مناسب نگه داشته و به بررسی دیسک و چرخ بپردازید. همچنین رینگ ABS را چک کنید، د صورتی که رینگ ABS مشکل پیدا کرده بود، بهتر است رینگ مناسب را از فروشگاههایی که به صورت تخصصی در زمینهی فروش رینگ ABS فعالیت میکنند، خریداری کنید.
اگر در جایی زندگی میکنید که مجبورید در سرازیریها ترمز ABS های متوالی بگیرید این امر طبیعی است. اما اگر اینطور نیست ممکن است مشکل از چرخها باشد. در هر دو صورت بهتر است، نزد تعمیرکار رفته و مشکل خودرو را حل کنید تا به مشکلات بزرگتری برخورد نکردید.
حالت چهارم، حالتی است که پدال ترمز ABS حساست خود را از دست بدهد و با اینکه تماما تا ته فشار دادهاید، اما ترمز ABS آنچنان چرخها را درگیر نکرده و نمیشود ترمز ABS گرفت.
در این حالت ممکن است باز هم لنتها آسیب دیده باشد و یا اینکه سیستم هیدرولیک آن به مشکل برخورده باشد که در این صورت دو اتفاق ممکن است یکی اینکه هوا در مسیر روغن ترمز ABS وجود داشته باشد و یا اینکه دچار نشتی در روغن موتور شده باشد. در مقابل این مسائل ممکن است ترمزمعمولی بسیار حساس باشد که این هم برای خودرو خوب نیست و میتواند به علت کثیفیهایی باشد که در بین لنت وجود دارد.
درباره این سایت